Een go-to-market-strategie beschrijft de manier waarop een bedrijf zijn product of dienst gaat aanbieden aan de markt en hoe het gaat groeien en aan klanten gaat verkopen.
Hieronder staan de stappen die vaak worden genomen bij het ontwikkelen van een go-to-market-strategie voor een SaaS-bedrijf:
Marktonderzoek
Dit is een belangrijke stap waarbij het bedrijf onderzoek doet naar de markt, de concurrentie, de klanten en hun problemen, en de specifieke behoeften en eisen van de doelgroep.
Productontwikkeling
Hier wordt de software of dienst zelf ontwikkeld, met behulp van de informatie verkregen in de vorige stap. Er wordt rekening gehouden met de wensen van de klanten, de specifieke problemen die moeten worden opgelost en de technische eisen van het product. Er wordt een MVP ontwikkeld om sneleen goede eerste versie te kunnen lanceren.
Positionering
Positioneren is het bewust kiezen voor een marktpositie door bepaalde eigenschappen of kenmerken aan jouw merk te verbinden. Het zorgt er voor dat je product of dienst zich kan onderscheiden van concurrentie en welke waarde het merk zal uitstralen.
Marketing en sales
De eigenschappen en prijs bepaald in de vorige stap worden vormgegeven in het verhaal van de dienst of het product en geschikte verkoop- en marketingkanalen worden bepaald.
Monitoring en evaluatie
Strategie is nooit klaar, het belangrijkste is continu evalueren en blijven ontwikkelen, gebaseerd op de prestaties van het product en de groei van het bedrijf.
Houd er wel rekening mee dat dit een algemeen proces is, benieuwd naar jouw specifieke Go-to-Market strategie? Bel, chat of mail direct.